ՌԴ ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարիա Զախարովան լրագրողներին իրազեկել է, որ իրենք խնդրել են պաշտոնական Բաքվին Ադրբեջանում Ռուսաստանի դեսպանատան հյուպատոսական բաժնի աշխատակիցներին հնարավորություն ընձեռել այցելելու Ռուսաստանի քաղաքացիներին։ «Ցավոք, այս պահին Ռուսաստանի դեսպանին հնարավորություն չի տրվել այցելեուլ Ռուսաստանի քաղաքացիներին, այդ թվում՝ ռուսական լրատվամիջոցների լրագրողներին»,- հավելել է Զախարովան:               
 

«ՄԵՐ ՃԱՆԱՊԱՐՀԸ ՀՍՏԱԿ Է, ՄԵՆՔ ԲՈԼՈՐՍ ԳՆՈՒՄ ԵՆՔ ԴԵՊԻ ԱՐԱՐԱՏ»

«ՄԵՐ ՃԱՆԱՊԱՐՀԸ ՀՍՏԱԿ Է, ՄԵՆՔ ԲՈԼՈՐՍ ԳՆՈՒՄ ԵՆՔ ԴԵՊԻ ԱՐԱՐԱՏ»
16.09.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, արվեստաբան ՌՈՒԲԵՆ ԱՆԳԱԼԱԴՅԱՆԸ
«ԵՎՐՈՊԱՆ ՄԵԶ ՄԻ ԿՈՂՄԻՑ` ԴԱՍՏԻԱՐԱԿՈՒՄ Է, ՄՅՈՒՍ ԿՈՂՄԻՑ` ԻՆՔԸ ՉԻ ՀԱՍԿԱՆՈՒՄ, ԹԵ ՈՒՐ Է ԳՆՈՒՄ»
-Պարո՛ն Անգալադյան, աշխարհում սրվում է հակամարտությունը մուսուլմանների և քրիստոնյաների միջև: Ի՞նչ արձագանքներ այն կգտնի Հայաստանում:
-Սկսենք վերջերս Նորվեգիայում կատարված ողբերգական դեպքից, որն անպայման անդրադառնում է նաև մեզ վրա: Այն, ինչ կատարվեց Նորվեգիայում` ամենաբարեկեցիկ ապրող երկրում, որտեղ հանդուրժողականությունն օրենք է, և դրա խախտումը խստիվ պատժվում է, ցույց է տալիս, որ ազգի ներսում գոյություն ունեն այնպիսի բջիջներ` մարդիկ, որոնց համար ազգի կրոնական արժանապատվությունը, անցած պատմական ուղին շատ ավելի կարևոր են, քան իրենց մեջ անհասկանալի զանգվածների ընդունումը, որոնք վաղը կարող են իշխել տվյալ ազգի իրականության վրա: Սա շատ հետաքրքիր դեպք է մեզ համար, և դրա թույլ ազդեցությունները մենք տեսնում ենք Դանիայում, Ֆրանսիայում, Բելգիայում: Մենք պետք է այս ամենին ուշի ուշով հետևենք: Եվրոպան մեզ մի կողմից` դաստիարակում է, մյուս կողմից` ինքը չի հասկանում, թե ուր է գնում: Մենք հիանալի գիտենք մուսուլման աշխարհի անհանդուրժողականության մասին: Նրանց արտաքին ռեակցիան անտարբերությունն է, ոչ թե հանդուրժողականությունը: Այդ երկուսն առերևույթ շատ նման են իրար, բայց իրականում խիստ տարբեր բաներ են: Կրոնական պատերազմներ մենք միշտ էլ ունեցել ենք: Մեր ամբողջ քրիստոնեական պատմությունը դիմադրություն է: Նորվեգիայի տեռորիստական ակտն իրականացրել է շատ բանիմաց, կրթված անձնավորություն, դիվանագետի որդի: Նորվեգիայի տվյալներով` այնտեղ 55 տոկոսը չի հանդուրժում մուսուլմանական աշխարհի ներխուժումն իր տարածք, երբ մուսուլմանները չեն ուզում ձուլվել իրենց մշակույթին, բարոյական օրենքներին: ՈՒզում են ապրել իրենց օրենքներով, բայց օգտվել եվրոպական բարեկեցիկ կյանքի պայմաններից: Հայտարարվեց, որ տեռորիստը (որի անունը չեմ էլ ուզում նշել) նաև մասոնականության ներկայացուցիչ է, 11-րդ աստիճանի շվեդական օթյակի անդամ: Այս ամբողջ ինֆորմացիան և սրա նման ուրիշ ինֆորմացիաներ հուշում են, որ տվյալ մարդը Նորվեգիայում մենակ չէ, որ կատարվածը պատահական բան չէ: Նորվեգիայի այսօրվա իշխանությունն այս ինֆորմացիայի կրողն է: Անշուշտ, կատարվածը համարվեց ողբերգություն, բայց մատնանշվեց սխալի առկայությունը պետական, ազգային ընդհանուր ընտանիքի շահերի համատեքստում: Այս տեսանկյունից պետք է դիտարկել նաև Գերմանիայում Անգելա Մերկելի խոսքը թուրքերի մասին: Այդ նորվեգացին իր ինտերնետային էջում արտահայտել էր իր վերաբերմունքը թուրքերի նկատմամբ, հայերի, ասորիների, հույների հանդեպ նրանց գործած դաժանությունների նկատմամբ: Այս ամենը ցույց է տալիս, որ մենք գնում ենք նոր հարաբերությունների ճանապարհով: Այդ ճանապարհը պետք է լինի հավասարազոր: Եթե մի կողմն ընդունում է հանդուրժողականությունը, մյուս կողմը ևս իր անտարբերությունը պիտի փոխի ու դարձնի հանդուրժողականություն: Հակառակ դեպքում գլոբալիզացիան` որպես սինթեզ, կշարունակվի, իսկ որպես համապետական քաղաքականություն` չի կայանա:
«ՄԵԶ ՄՈՏ ՀԱԶԱՐ ՈՒ ՄԻ ԵՐԿՐՈՐԴԱԿԱՆ ՀԱՐՑԵՐ ԱՎԵԼԻ ԱՌԱՋՆԱՅԻՆ ԵՆ, ՔԱՆ ՏՎՅԱԼ ՄԱՐԴՈՒ ԲՈՎԱՆԴԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ` ՈՐՊԵՍ ՄԱՍՆԱԳԵՏԻ»
-Աշխարհի առաջադեմ բուհերն ընդունված մեր շնորհալի երիտասարդներին իր ֆինանսական աջակցությունն է ցուցաբերում «Լույս» հիմնադրամը` ի դեմս ՀՀ նախագահի: Ենթադրվում է, որ այս երիտասարդները տարիներ անց պիտի վերադառնան հայրենիք և իրենց ստացած գիտելիքներն ի սպաս դնեն մեր համընդհանուր բարօրության գործին: Ըստ Ձեզ` մենք ե՞րբ կզգանք այդ բարերար ազդեցությունը Հայաստանի տնտեսության, բարոյահոգեբանական նկարագրի վրա:
-Ես այդ երիտասարդների խոսքը լսել եմ հեռուստատեսությամբ: Բոլորն անդրադառնում էին նույն խնդրին, որքան էլ դա տարօրինակ թվա. բոլորը խոստանում էին անպայման վերադառնալ Հայաստան: Սա է ամենացավոտ հարցը. կվերադառնա՞ն, թե՞ ոչ: Հայկական տնտեսությունը դիտարկենք որպես մի հին մեքենա: Պատկերացրեք, որ լավագույն գործարաններից մեկում գտնում ենք մի շատ կարևոր, ժամանակակից սարք և ուզում ենք այն տեղադրել հին մեքենայի վրա: Կհամապատասխանի՞: Մեխանիզմն այդ կերպ կաշխատի՞: Ես կարծում եմ` ոչ: Եվ սա հասկանում է յուրաքանչյուրը: Երիտասարդն էլ է հասկանում, որ ինքը գնում է ստանալու ոչ միայն գիտելիք, այլև իր վրա կրելու բարոյահոգեբանական այն ամբողջական մթնոլորտը, որտեղ գնահատականը հստակ է: Մեզ մոտ ընդունվածի նման չէ, երբ հարցերը վճռվում են` ելնելով այն բանից, թե դու ում տղան ես, ում թիմից ես, որ մարզից ես, կաշառք վերցնում ես, թե ոչ: Մեզ մոտ հազար ու մի երկրորդական հարցեր ավելի առաջնային են, քան տվյալ մարդու բովանդակությունը` որպես մասնագետի: Այդ երիտասարդներին պիտի սովորեցնեն դրսում, որ կաշառք վերցնել չի կարելի, որ քաշքշուկներ չպիտի լինեն, որ վայրկյանների ընթացքում պիտի տրվեն բարձրացված հարցերի պատասխանները, որ ամիսներով հավաքված փաստաթղթերը չպիտի քնեն դարակներում` մատնված անուշադրության, որ մարդը չպետք է տասն անգամ գնա-գա, մինչև մի բարևի արժանանա: Այս դաստիարակությունը պիտի ստանան այն երիտասարդները, որոնք կսովորեն Արևմուտքի, ես չէի ասի` լավագույն, բայց լավ համալսարաններում: Տեսեք, թե ինչ է կատարվում Ղազախստանում. ավելի քան 20 հազար երիտասարդ գնացել-սովորել է արտասահմանում և վերադարձել հայրենիք: Նրանք ունեն պայմանագրեր և գործում են համաձայն այդ պայմանագրերի: Մեզ մոտ էլ պիտի պետությունը, «Լույս» հիմնադրամը պահանջեն համապատասխան փոխհատուցում այդ երիտասարդներից: Բայց ինչպե՞ս կարող են պահանջել, երբ գիտեն, որ դրսում կրթված այդ երիտասարդների մտածողությունն այստեղ պետք չէ: Նրանք կխանգարեն իրենց թալանին: Սա բացահայտ է: Այսօրվա բյուրոկրատական ապարատում անխելք մարդ չկա: Մեր բյուրոկրատները լավ մասնագետներ են, բայց նրանք հանդուրժել են թալանը: Իսկ նրանք, որ պիտի գան արևմտյան կրթությամբ, չեն հանդուրժելու, որովհետև նախ` երիտասարդ են, ապա կրթվելու են այլ հովերով: Իհարկե, մի մասը կհանդուրժի, ու հենց այդ մասն էլ կմնա Հայաստանում: Իսկ հետո էլ մատնացույց կանեն նրանց, ովքեր չմնացին, լքեցին երկիրը, դավաճանեցին: Բայց նրանք դավաճաններ չեն, պարզապես մարդիկ են, որ չեն կարող հանդուրժել թալանը:
-Դուք պարբերաբար հանդիպում եք Արևմուտքում կրթված և այսօր Հայաստանում բարձր դիրքեր զբաղեցնող երիտասարդների հետ: Ի՞նչ եք կարծում, նրանց նպատակներն ուղղված են դեպի անձնակա՞ն, թե՞ ազգային բարեկեցության խնդիրները:
-Նախ` ասեմ, որ անձնական խնդիրների լուծմանը նպատակամղվելը ես չեմ համարում բացասական բան: Մեզ մոտ, ցավոք, այնպես է, ինչպես կռվի դաշտում. մահ կամ ազատություն: Սա շարունակվում է 1500 տարի: Մեր հոգեբանությունը դիմադրության վրա է հիմնված: Մենք անվերջ դիմադրում ենք, չենք զարգանում: Մեր զարգացումը նման է հիվանդ մարդու ոչ կանոնիկ պահվածքին: Մենք տեսնում ենք, որ որոշակի ժամանակահատվածում հայկական իրականությունն ինչ-որ կերպ պրոգրեսիա ապրում է, բայց ազգը խիստ կոնսերվատիվ է: Ազգի մեջ գոյություն ունեն ազատամիտ, ժամանակակից մարդիկ: Այդպիսիք եղել են բոլոր ժամանակներում: Բայց ամբողջության մեջ ազգը խիստ կոնսերվատիվ է, և սա նորմալ է այն ազգի համար, որը հազար տարի պետություն չի ունեցել: Բայց աննորմալ է հայ ժողովրդի համար, որը որպես հազար տարի պետությունը կորցրած ազգ է ներկայանում այսօր, որն իր ամբողջ ճանապարհն անցել է կայուն անկայունության մեջ: Այսօր «շուստրիներն» են ղեկավարում բոլոր ասպարեզները` անկայունությունն ընդունելով որպես տվյալ ժամանակի անալիզ: Դա կոչվում է սիտուացիոն անալիզ. ա՛յս րոպեին, այստեղի՛ց մի բան թռցնեմ-գնամ, պատասխան չտամ արածիս համար, կողքիցդ հինգ անգամ անցնեմ-չբարևեմ, վեցերորդ անգամ բարևեմ, եթե պետք է ինձ, հետո նորից ուզածս թռցնեմ-գնամ: Սա անընդունելի է, երբ գոյություն ունի պետություն, համաշխարհային ընդհանուր ձգտում դեպի հավասարակշռված, նորմալ կյանք: Այսօրվա համաշխարհային քաղաքականությունը ձգտում է հնարավորինս առանց պատերազմի ավարտել բոլոր կոնֆլիկտները, և երբ հանդիպում են բռնապետություն, բռնատիրություն երևույթներին, փորձում են ջարդել այդ բաները, որպեսզի դեմոկրատիան` որպես ժողովրդի և իշխանության հավասարակշռված տեսանկյուն, մտնի այդ ազգերի և պետությունների մեջ: Հաճախ, երբ երիտասարդները դրսում են սովորում, կորցնում են ազգային որոշակի հատկանիշներ, դառնում են արևմտյան հատկանիշների կրողներ, և սա հանգեցնում է բախման: Այս ազգը որոշակի դրական կողմեր էլ ունի: Ճիշտ է, պետական համակարգում մեծ թերություններ կան, բայց իրական կյանքում կան որոշակի դրական առանձնահատկություններ: Բոլոր հայերը, երբ առաջին անգամ գալիս են Հայաստան, սկզբնական էտապում ծանոթանում են հայկական իրավիճակներին, դեռևս չեն առնչվում պետական-բյուրոկրատական մեխանիզմին, զգում են, թե ինչքան հաճելի է այստեղ ապրելը: Բայց հենց այդ առնչությունը կայանում է, մարդիկ զգում են, որ իրենք պետք չեն այս պետությանը, որ պետությունն իրենց դեն է շպրտում, իրենց չի սպասարկում, ստիպում է, որ իրենք իրեն սպասարկեն, կաշառք տան, ժպտան, մարդ գտնեն իրենց հարցերը պետության հետ լուծելու համար: Հնարավոր է, որ այս բանին բախվեն նաև Արևմուտքում կրթված երիտասարդները, իսկ նրանք չեն կարող իրենց արևմտյան միտքը, իղձերը հարմարեցնել մեր արևելյան բարքերին: Մենք եվրոպակենտրոն ազգ ենք, և դրանով պետք է հպարտանանք: Եթե եվրոպակենտրոն չլինեինք, վաղուց ձուլված կլինեինք մյուս ազգերին:
-Մեր ազգին երբևէ սպասո՞ւմ է զանգվածային ներգաղթի հեռանկարը, ինչպես այսօր արտագաղթում են:
-Չէ՜: Նախ ասեմ, որ արտագաղթն ունի խոր արմատներ: Մոտավորապես 2000 թվականից ի վեր մենք դարձել ենք սփյուռքի ազգ: Մեր էթնիկական տարածքներում ապրում է ավելի քիչ մարդ, քան սփյուռքում: Մինչև անգամ մեր մշակույթն այսօր ուղղված է դեպի սփյուռք: Սփյուռքում ապրելն ավելի դյուրին է, քան մայր երկրում: Սա ողբերգություն է: Յուրաքանչյուր ազգ ունի իր կորիզը: Մեր կորիզը մոտավորապես 25 հազար ընտանիք է, 120 հազար մարդ: Սրանք ազգի արգանդն են կազմում, ու սրանց մի մասն արդեն դրսում է: Եթե այս կծիկն արդեն բացվել է (իսկ ես տեսնում եմ, որ բացվել է), շուտով այդ արգանդը կպոկվի-կգնա: Մենք հիմա կրիտիկական շեմին ենք: Գյուղացիությունը երկրի արգանդն է: Առանց գյուղացու գոյություն չունի որևէ ազգ: Հրեաները, 2000 տարի չունենալով պետություն, իրենց քաղաքաբնակ սփյուռքից այսօր Իսրայելում ձևավորում են գյուղացիություն: Եթե այս քայլին չգնային, ժողովուրդ չէին դառնա, կդառնային ընդամենը բնակիչներ կամ կազմակերպություններ: Սա շատ նուրբ փորձ է, որ մենք պիտի հասկանանք: Եթե այսօր հայ գյուղացիությունը գնում է իր բնօրրանից, Երևանում ապրողներով մենք հայ ժողովուրդ չենք լինի: Միայն Երևանով մենք կնմանվենք Մոնակոյին, որը ո՛չ կուլտուրա ունի, ո՛չ ազգություն` որպես այդպիսին: Սա նշանակում է, որ մեր անցած ամբողջ ուղին` դժվարին, սխալ, բայց և հիանալի ուղին (քանի որ հիանալի մշակույթ ենք տվել) մենք դեն ենք շպրտում: Այսինքն` դավաճանում ենք այն ամենին, ինչը բառերով իբր թե պաշտպանում ենք:
«ՀԱՆԳՈՒՑԱՅԻՆ ՏԵՂԵՐՈՒՄ ՆՍՏԱԾ ՈՉ ԿՈՄՊԵՏԵՆՏ ՄԱՐԴԿԱՆՑ ՄԵՂՔՈՎ ԱՄԲՈՂՋԱԿԱՆ ՊԵՏԱԿԱՆ ՄԵԽԱՆԻԶՄԸ ԴԵՍՏՐՈՒԿՏԻՎ Է»
-Ընդունված կարծիք է, որ հայերը լավագույնս դրսևորվում են անհատական որակներով, իսկ թիմային, կոլեկտիվ հաջողությունները մեզ հասու չեն: Մեր շախմատային թիմն ամիսներ առաջ հերթական անգամ ապացուցեց հակառակը: Սա խոսում է մեր որակական փոփոխության մասի՞ն:
-Շախմատը բոլոր դեպքերում անհատական խաղ է, թիմային խաղ չէ: Մեր շախմատի լիդերները` որպես անհատ, զիջում են ուրիշ երկրների լիդերներին: Շախմատային թիմ ասվածն իմ ընկալմամբ շոու է: Ես անվերջ լսում եմ երկու տարօրինակ բան. «Հաղթեցինք» և «Հպարտանում եմ»: Ինչո՞վ են հպարտանում, ի՞նչ է պատահել: Ազգի պատիվն այդպես չեն պահում: Լավ է, որ մեր տղաները հաղթեցին, ես նույնպես մյուսների նման ծափահարում եմ: Բայց տվյալ հաղթանակը չեմ գերադասում սովորական կյանքից: Սովորական հայ մարդիկ, ովքեր երեկ չէ առաջին օրը պատերազմում էին Արցախում, երեկ փորձում էին պայքարել հանուն ճշմարտության, իսկ այսօր թողնում-գնում են Հայաստանից, դրա հետ մեկտեղ թողնում-գնում են նաև էն թալանողները, որոնք հայտարարում են, թե էս երկրում մի լավ բան չկա, ես այս ամենն ընդունում եմ որպես մի մեծ դժբախտություն: Այսօրվա մեր կյանքը շատ տարօրինակ է: Տեսեք, թե ինչքան է մեզ վրա ազդում Մասիսը: Բոլոր սփյուռքահայերն ուզում են, որ իրենց պատուհանները Մասիսին նայեն, և մեր ճարտարապետներն այդպես են նախագծում շենքերը: Փաստացի մենք չենք կարողանում մարդավարի ապրել: Որոշ մարդիկ ոգևորված գալիս են Հայաստան և սկսում բացատրել, թե ինչքան լավ է ապրել Հայաստանում: Բացատրում են այն մարդկանց, ովքեր հոգնել են այդ նույն Հայաստանից: Այդ երկու հոսանքներն անհամեմատելի են` գնացողները և եկողները: Ովքե՞ր են գալիս. հիմնականում ապահովված մարդիկ, որոնք այստեղ ինչ-որ բան են ստեղծում, տուն են կառուցում, ապրում են նորմալ: Իսկ գնում են նրանք, ովքեր այս երկրի հիմնական աշխատուժն են: Ինչպե՞ս մնան, երբ աշխատելու տեղ չկա: Ամեն մի 10-15-տեղանոց արտադրամաս, 100-150-տեղանոց գործարան բացվելիս իշխանության որևէ ներկայացուցիչ գնում-կանգնում է գլխին: Անթալիայում կառուցվեց մեկ միլիարդ դոլար արժողությամբ հսկայական համալիր, և երկրի վարչապետը չեկավ-չկանգնեց գլխին: Մենք պիտի հասկանանք, թե ինչ մասշտաբների մեջ ենք հասել հաջողության: Արդեն մի քանի տասնյակ տեղանոց աշխատատեղը, որ սովետի օրոք ոչինչ էր, մեզ համար ծափահարելու, ուրախանալու առիթ է տալիս: Եվ պարզ էլ չէ, թե տվյալ աշխատատեղն ինչքան ժամանակ է գործելու, ինչ հեռանկար է ունենալու: Ոչինչ ռեալ չէ: Ցանկություն գուցե և կա: Ես չեմ հավատում, որ պետական ապարատում բոլորը թշնամիներ են: Բայց հանգուցային տեղերում նստած ոչ կոմպետենտ մարդկանց մեղքով ամբողջական պետական մեխանիզմը դեստրուկտիվ է:
-Եվ այնուամենայնիվ, Դուք լավատեսորեն հավատում եք մեր պատմական հայրենիքի ամբողջացման հեռանկարին:
-Համաշխարհային քաղաքական կոնյունկտուրան հօգուտ մեզ է գործում: Մեր ողբերգությունը շատ ուրիշ ազգերի, մանավանդ Եվրոպայի, ողջ Արևմուտքի, քրիստոնեական և ոչ միայն քրիստոնեական աշխարհի համար ուսանելի փորձ է, և իրենք պետք է անդրադառնան դրան: Մեր ճանապարհը հստակ է, մենք բոլորս գնում ենք դեպի Արարատ, ինչպես կասեր Սարոյանը:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1553

Մեկնաբանություններ